Threads: 39
Katsastussetä löysi tänään autoa katsastaessani vääntyneen raidetangon ja ruostekohdan takapenkin turvavyön alakiinnityskohdasta eli hylky tuli. Onneksi ei mitään pahempaa, ruostevaurio on helppo korjata,mutta miten olette mahdollisesti oikaisseet vääntyneen raidetangon.
Katsastussetä sanoi kyllä ettei ohjauksen osia saisi korjata vaan ne pitäsi vaihtaa uusiin,mutta lisäsi samaan hengenvetoon että eivät he voi tietää jos tanko on oikaistu hyvin ja maalattu ettei sitä uudesta erota.
Toisaalta, maastossa kun ajelee,niin vahvistettu raidetanko voisi olla hyvä juttu. Saakohan niitä tehdasvalmisteisena ?. Autohan on RRC 3,5 EFI vm.1987.
- Elämä on pelkkää säätöä -
Threads: 337
Poistettu, syytä voi miettiä
Threads: 217
moi!
http://www.qtservices.co.uk/region.asp?id=334 ja http://www.devon4x4.com/products_a/c109/...ion/0.html
tai osta "tavallinen ja sille suojat, niin kyllä kestää! :wink:
--Janne--
ps: ehti joku toinen ensin...!
Moro !
Kiitokset vinkeistä ja linkeistä Antti ja Janne !. Täytyypä ottaa raidetanko pois viikonloppuna katsoa mitä sille olisi tehtävissä. Pahasti se ei ole mutkalla,joten luulen että oikaisu onnistuu,mutta vastaisuuden varalle täytyy vissiin tilata tuollainen vahvistettu malli.
eikai vaan hajonnut viimekesän rynnistyksissä?
Jep, siellähän se on tainnut vääntyä. Täällä kun ajoreitit ovat olleet siistimpiä. Luulen että se meni siinä mutalätäkössä pellon vieressä kulkevalla ajouralla,jossa kerroit että takarenkaani oli singonnut nyrkin kokoisia kiviä kohti taivasta, ainakin silloin kolahti johonkin.
JariJ Wrote:Jep, siellähän se on tainnut vääntyä. Täällä kun ajoreitit ovat olleet siistimpiä. Luulen että se meni siinä mutalätäkössä pellon vieressä kulkevalla ajouralla,jossa kerroit että takarenkaani oli singonnut nyrkin kokoisia kiviä kohti taivasta, ainakin silloin kolahti johonkin.
:lol: onneksi oli disco parkissa vähän taaempana!
Threads: 4
onhan nuita välillä oijottu paikallaankin, liina johonkin auton etu/ takapuolelle "ankkuriin" kiinni ja oikaisee ajamalla. Tai vetämällä taljalla vetokoukusta. Vinssillä pylpyrän kanssa käy leikiten.. Ehkä helpoin kuitenkin siinä prässissä jos viitsii irrottaa.
Nykyään tulee ajeltua ylöspäin vääntyneellä tangolla, ei tartu niin helposti kiinni esteisiin.
Range Owner
Threads: 16
Defessä raidetanko on helppo oikaista montulla rautakangella
Threads: 53
Mulla on ehjä raidtanko mennyt mutkalle, kun on ohjaustehostimella vääntänyt kiveä vasten. Omaa tyhmyyttä...
// Harrastekäyttöautoileva nörtti (#roverystavat @ IRCnet)
# SD1 V8 -83 & "seittemä väärämmerkkistä"
Threads: 35
Kerran taittunut tanko taittuu seuraavan kerran helpommin...
Ainakin jos ei ole vahviketta päällä.
"Täälähän on keppejä niinku vanhaankorin porstuas!"
Threads: 1
Mulla taipu w123 mersusta raidetanko kun peruutin pienestä ylämäestä oikealle. Vissiin raidetangonpää jumitti? Rattaat osotti komeasti erisuuntiin :lol:
Jaguar XJ6 '75, W123 240TD '83, W123 220D (3.0) '77, HJ60 '85, Rambler American '65
Threads: 8
Mulla meni komiasti solmuun viimesyksynä, kun talvi yllätti autoilijan...
Henkisesti vajaa
L320 RR Sport 2.7TDV6 SE, 2007
P38 2.5dse, 1997-8 (ex)
RRC 3.9EFI Vogue, 1990 (ex)
RRC 3.5EFI Vogue, 1986 (ex)
BMW 520xDa, 2016
MB ML55AMG, 2002
Threads: 2
Nyt kun puheeksi tuli, niin mun rrc haritus johtuu juuri tuosta ilmiöstä. Renkaat harittaa kymmeniä millejä ja syy selvisi, kun hitsailin lumenpukkimisvarustukselle keinuja.
RRC -88
etelän hetelmä
No niin, tänään hitsasin ruostevauriokohdan kuntoon ja oikaisin raidetangon. Raidetanko lähti yllättävän helposti irti, tosin apuna oli happi/asetyleeniliekki avittamassa muttereiden aukaisussa. Mielestäni kuumentaminen on kyllä kaikkein paras vaihtoehto vanhojen ja ruostuneiden pulttien ja muttereiden avauksessa.
Itse raidetangon oikaisin antamalla sille lämpöä eli taipuneen kohdan kuumensin punahehkuiseksi ja sen jälkeen naputtelin pajavasaralla tangon suoraksi. Siitä tuli oikein hyvä, oikaisujäljet "naamioin" katsastusmiestä varten auton pohjasta löytyneillä mutakokkareilla,joita hankasin kuumennettuun kohtaan. Maanantaina nähdään kuinka katsastuksessa (jälkitarkastus) käy.
Juu, pehmeneehän se, mutta tällä kertaa sillä ei ole merkitystä, suoruudella on,kun katsastussetä niin vaatii. Vahvistettu tanko on tulossa tilalle ja tämä "originaali" jää sitten varalle.
Katsastus suoritettu, taas saa ajella joulukuun alkuun saakka
Threads: 32
Ahosensetä Wrote:Quote:Itse raidetangon oikaisin antamalla sille lämpöä eli taipuneen kohdan kuumensin punahehkuiseksi ja sen jälkeen naputtelin pajavasaralla tangon suoraksi.
Tässä on nyt sellainen vaara, että materiaali on pehmennyt hehkutuksen vuoksi ja tanko taipuu uudelleen tosi helposti. Olen oikaissut kaikki tangot aina kylmänä.
T, Antti
Ei vaara vaan fakta...
Ja itse (jälleen kerran) suosin vakkari tankoja, koska sen saa oikaistua myös metsässä, HD kankea kun ei sitten taivuta oikein millään rikkomatta raidetangon päätä.
Ja kun säädät(ät) aurauksia kohdilleen, niin ota tuo "varatanko" mukaan, on meinaan mukavampaa ajella kun tietää jotta auraukset ovat ainakin "sielläpäin" kuin se että haritusta senttikaupalla...
Eikä säätöön kauaa mene, kun herkistää ne säädöt valmiiksi!
Threads: 112
Käynyt mielessä "lehtijousesta" tehty raidetanko tai osa siitä... Ei ehkä katsastuslaillinen mutta mutta, jos vaikka taipuis ja palais ennalleen... Aatteita tästä?
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
En tiedä,mutta tuntuisi että lehtijousiversio voisi taipua liiankin herkästi silloinkin kun ei pitäisi.
Threads: 9
Millaiset pyöränkulmat kuuluisi disco1  sä olla niinkuin tehtaan jäljiltä. Aurausta, nollassa, vaiko haritusta?
Nyt en löytänyt sitä keskustelua missä oli puhetta raidetangon kierteistä.
Eli jos teettää raidetangon tukevasta tavarasta, mitkä ne kiereet pitikään olla ?? Sen tiän et toinen on oik. ja toinen vas. Mutta ny ei saa käsiinsä niveltä mistä vois tarkistaa..
Taas muistin väärin, epäilin millistä kierrettä
Oon katellu että tuossa kaverin metallipajalla olis aika kovaa ja tukevaa ainesputkea jonka sisämitta olis aika passeli jos sen vain liu-uttaisi
originaalin raidetangon päälle
|