![]() |
|
Mailimittari vs km/h - Printable Version +- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta) +-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4) +--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14) +--- Thread: Mailimittari vs km/h (/showthread.php?tid=3178) |
Mailimittari vs km/h - Kaitsu - 20-02-2013 Onko tietoa miten toi mailimittari (jenkkiversioissa) eroaa toteutukseltaan kilometrejä tunnissa versiosta? En tarkoita nyt mittaritaulua. Onko niissä erilainen kulmavaihde vai itse mittarissa eri tekniikka tai säätö? - heguli - 20-02-2013 Eikös se itse mittari voi olla teknisesti täysin sama ja ero on juurikin vain siinä mittaritaulussa ? - Kaitsu - 20-02-2013 heguli Wrote:Eikös se itse mittari voi olla teknisesti täysin sama ja ero on juurikin vain siinä mittaritaulussa ? No näinhän se itse mittaritaulu voisi olla varmaan, mutta matka ja osamatkamittarihan näyttäis sitten ihan väärin, eikö? - heguli - 21-02-2013 Matkamittari tosiaan vaatii oman välityksen, eli jossain täytyy olla erikokoiset hammasrattaat kun kilsat vaihtuu maileiksi. Puhutaan varmaan vanhoista "oikeista" mekaanisista mittareista, ei näistä tietokoneajan bittilaskureista 8) - karitt - 21-02-2013 Mekaanisissa mittareissa sisällä on matkamittarivaijerin suoraan pyörittämä magneettilevy, joka kiskoo nopeuden kasvaessa heikolla jousivastuksella olevaa nopeusviisariin liitettyä vastakappaletta yhä huimempaan näyttöön. Tauluun on sitten maalattu viisarin näyttö maileissa tai kilometreissä, kumpi valittukin, mutta itse mittari on sama. Rakenne on sellainen, että taulussa nollan ja suurimman lukeman väli on yleensä 270 astetta (täysympyrä olisi 360 astetta) ja sitä 270 asteen kohdalle merkittyä suurinta nopeuslukemaa auto ei kyllä konsaan saavuta! Matkamittarin vaijeri pyörittää matoruuvin avulla myös matka- ja trippimittarin hammasrattaita ja tässä km- ja mailimittarit eroavat toisistaan, hammasrattaiden välitys on toinen, sillä tiettyjä vaijerin kierroksia kohden kilometrimittari näyttää esim. 1,00, mutta samalla matkalla (vaijerin kierroksilla) mailimittari vasta 0,62. Montako vaijerin kierrosta tarvitaan tarkasteltavassa mittarissa kilometrille (tai mailimittarissa mailille) selviää yleensä mittaritaulusta, siellä on siitä kertova kolmi-nelinumeroinen luku. Vaijeria pyörittää yleensä vaihdelaatikon kyljessä oleva ulosotto. Siinä välitys pysyy yleensä samana, mutta kun esimerkiksi perävälityksiä on tarjolla useita, silloin tehtaalla on valittu erilaisella välityksellä varustettu mittari. Tyypillisesti niissä tarvittava vaijerikierrosten luku on 700-1200 välillä. Esimerkkinä Rover P6 2200 km-mittarissa luku on 920 ja P5B:n mailimittarissa 1184. - Kaitsu - 21-02-2013 Nyt on kyseessä RRC Vogue. Siinä on vaijeri vain kulmavaihteeseen vaihdelaatikosta. Kulmavaihteesta lähtee sitten pelkät johdot etiäpäin. Eli tietoa siitä olis tarvis onko homma hodettu tossa kulmavaihteessa vai mittarin päässä jotenkin? EDIT: ja mittarissa matkamittarit on mekaaniset, ei digitaaliset. |