Rover Ystävät ry Keskustelupalsta
Defenderin kytkin (ei sittenkään laatikko) ääntää - Printable Version

+- Rover Ystävät ry Keskustelupalsta (https://roverfriends.fi/palsta)
+-- Forum: Autot ... (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Land Rover (https://roverfriends.fi/palsta/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Thread: Defenderin kytkin (ei sittenkään laatikko) ääntää (/showthread.php?tid=2189)

Defenderin kytkin (ei sittenkään laatikko) ääntää - Eero - 26-09-2011

No niin, nyt alkoi harrastaminen :roll:

Olen muutamana aamuna laittanut merkille, että Defe pitää melko ikävää ääntä kun peruutan pihasta pois 15 metriä. Ääni on sama kuin jos vaihde ei olisi kunnolla päällä, mutta kyllä se on. Ja toistuu myös ykkösellä, ei siis pelkästään pakilla. Heti kadulle päästessä ääni lakkaa, eikä tule koskaan lämpimänä.

Olisiko niinkin yksinkertainen juttu, että sieltä on öljy vähissä eikä voitele heti kunnolla

- MikaM - 26-09-2011

Tarkoitatko äänellä jurinaa vai sellaista kun rattaat hakkaa toisiinsa?

- Eero - 26-09-2011

Hyvin samanlainen ääni kuin rattaiden kilinä, mitä markettien pihalla kuulee kun eläkeläiset ei jaksa painaa kytkintä Smile No, ehkä ei niin kova ääni mutta samantapainen. Ja tämä siis tulee vaikka kytkin ottaa jo kiinni, eli ei siinä vaiheessa kun laitan vaihdetta päälle.

- Defe2 - 26-09-2011

Veikkaisin että öljyt on "paksuna"/vähissä, jos kerran lämpösenä ei ääni kuulu. Täyssynteetiset sisälle, ei maksa kuin muutaman kympin.

- Eero - 13-10-2011

Nyt on öljyt vaihdettu joka paikkaan, mutta edelleen parina aamuna on kuulunut tuo kilisevänrahiseva ääni. Ikään kuin rikkoutunut laakeri pyörisi akselin päällä tai kuin akselin rihlaus olisi loppu ja sutisi tyhjää. Nämä siis vain mielikuvia äänen aiheuttajasta..

Vaihteet menevät siis hyvin päälle, mutta ääni kuuluu kun kytkin alkaa ottaa kiinni. Defe menee sen verran kovaa pakilla, että pihassa täytyy hiukan annostella kytkintä, ja tällöin ääni kuuluu. Voi toki olla, että se kuuluisi vaikka kytkin on kokonaan ylhäällä.

Ja edelleen tuo kuuluu vain kerran tai kaksi aamulla ekan käynnistyksen jälkeen, ei kertaakaan päivän aikana pidemmänkään ajotauon jälkeen.

- ItalianStallion - 13-10-2011

Eihän siellä vaan olisi kytkimen painelaakeri tms menossa vaihtoon? Kytkinpaketithan noihin näkyy olevan melko edullisia, vaan ilmeisesti melko työläitä/ aikaavieviä vaihtaa (vaan mihinpäs autoon ne olisi helppo vaihtaa?).

- Eero - 13-10-2011

Kytkimen ja painelaakerin puolelle menisi omakin arvaukseni. Mutta mahtaisiko painelaakeri tehdä tuota vain kylmänä?

Kilsat (sikäli kun saksalaiseen lukemaan voi luottaa) eivät oikein tue kytkimen antautumista, eikö näissä pitäisi sentään parisatkua päästä ennen remppaa?

- Eero - 13-10-2011

No niin, nyt olisi multimediaa :lol:

http://www.augustin.fi/pics/aani0002.wav

Kännykällä äänitetty, laatu on mitä on. Kohdassa 0:10 nostan kytkintä, vaihde on siis jo silmässä.

- FOT - 13-10-2011

Kuulostaa siltä, että saattaapi olla silmälaakeri - SafariVanissa vaihdettiin aikanaan takuuseen.
Halpa osa - kallis vaihto Sad
Saman tien kannattaa vaihtaa kytkimeen uutta osaa vähänkin kuluneiden tilalle.

T,
Jukka

- -NewJuhani- - 13-10-2011

Joo kuulostaa silmälaakerilta, se on sit vaihtokypsä kun kuuluu ääntä kokoajan :lol: .

Mulla toi on vingahtanut jo vuoden päivät. Vaihdetaan kun menee kytkin tai alkaa vinkumaan muulloinkin kuin kylmälähdöissä.

- castillo - 13-10-2011

Mulla on ihan sama vingahdus ja tosiaan kylmänä kerran pari inahtaa. On ollu kokoajan minullaoloaikana. Eli 62tkm-80tkm. Oon antanu auton yleensä muutaman minuutin käydä (paha tapa ex-merssuajalta) ja siis en ole ääntä sittemmin juuri joutunut kuulemaan. Jos käynnistän aamulla ja oitis lähen liikenteeseen niin kuuluu tollanen samanlainen ääni.

Kuinkas tollanen vaiva yleensä etenee ja rikkooko se jotain vai onko lähinnä ns. ärsyttävä mutta vaaraton oire. Ainakaan 20tkm ei ole muuttunu miksikään. Oishan tuossa takuu ja ostaessa mainitsinkin äänestä mutta ei kuulemma ole vaarallinen ääni. Tiedä sitten. Mutta 3 defeä neljästä koeajamastani äänsi juuri samanlailla taannoin kun defeä kovasti perheeseen etsittiin.

- solihull - 13-10-2011

Kyllä se pikkuhiljaa pahenee,,,mulla 30000 km aikana ollut pelkkää jurinaa, nyt ei mene enää pakki päälle kuin harvoin ellei sammuta. Ykkönen menee onneksi vielä päälle. Ja ryömiihän toi liikennevaloissa koko ajan. Odotan vaan että tulee talvikelit, niin menee pajaan koko peli pikku "huoltoon". Ja uskon sen olevan vain pelkkä silmälaakeri.

TT

- Eero - 14-10-2011

No juu, eiköhän tuo nyt aika varma diagnoosi ole. Seurataan pahenemista ja korjataan kun alkaa hävettää kaupungilla :lol:

Defenderin kytkin ääntää - Se silmälaakeri - pikkusaari - 14-12-2011

Nyt järkätään, Eero, se kaffehetki viimein! Samalla voidaan vertailla silmälaakereiden ulinaa :roll:

Mulla tuo on äännellyt vuoden päivät nyt. Vuosi sitten ääni kuului vain harvakseltaan ja kuten täällä puhutaan niin vain silloin tällöin kylmänä liikkeelle lähtiessä inahdus kuului. Alkukeväästä ja nyt alkusyksystä kun ilmat viilenivät niin silmälaaakerin ääni alkoi kuulua jo säännölllisemmin. Nyt liikkeelle ei enää edes pääse ilman karmeata hinkkaavaa kitinää ja ääni tulee myös ajon aikana suunnilleen joka toisella vaiheen vaihdolla kun kytkintä siirtää ylös tai alas Cry Kysyin itsekin asiaa nyt syksyllä asiantuntijalta joka myös kertoi että vika on sinänsä ikävä koska on kovin äänekäs ja myös työläs korjata mutta jos ääntä sietää niin ei sen korjaamisella hengenhätä ole.

Ehkä suunnitellaan yhteistä vaihto-operaatiota?

Todellakin halpa osa - jukkakh - 14-12-2011

Vääränmerkkistä tuossa pitkään ja hartaudella rempannut ja viimeksi oli laatikko alhaalla ja kytkinremppa tuli tehtyä samoin kuin vaihdettua kaikki stefat ja tiivisteet vaihdelaatikkoon. Vaihdoin sitten tuon silmälaakerinkin; hinta alkuperäisosana huimaavat 3.50 €
Voi taas lähteä levollisin mielin kohti seuraavaa puolen miljoonan kilometrin taivalta Big Grin

Re: Defenderin kytkin ääntää - Se silmälaakeri - Eero - 14-12-2011

pikkusaari Wrote:Nyt järkätään, Eero, se kaffehetki viimein! Samalla voidaan vertailla silmälaakereiden ulinaa :roll:

Ehkä suunnitellaan yhteistä vaihto-operaatiota?

Mun täytyy sitten jäädä yöksi, kun ei se ulvo kuin aamuisin :lol: Toki jahka pakkaset alkaa, niin varmaan sitten pienempikin tauko riittää. Mutta joo, joulun jälkeen pitäisi koittaa törmäillä, ennen ei oikein ehdi.

Antaiskohan Setä Ahonen hyvän vaihtotyötarjouksen, jos kerätään puolenkymmentä silmälaakerivikaista kimppatarjouspyyntöön? :wink:

- pikkusaari - 14-12-2011

Kannatetaan. Kiinnostuneet laittakaa privana joko minulle tai Eerolle viestiä tammikuun aikana niin katsotaan montako saadaan kasaan ja mietitään anomusta Länteen päin sitten kun kööri kasassa. Ja vaikka jäisi vain minuun ja Eeroon niin asiaa aletaan nyt suunnittelemaan Smile

- castillo - 14-12-2011

Ulahtelee ärtsyttävästi kylmänä... Pajapäivä silmälaakeri teemalla :roll:

- HNT - 15-12-2011

Paljonko teillä on kilsoja autoissa? Mietin vaan kun kaikki jotain TD5Confusedia. Onko tää joku tyyppivika?

- Eero - 15-12-2011

Mulla vähän vajaa 90 tuhatta, ja vaikka saksantuonti onkin, niin uskoisin lukeman pitävän paikkansa.

- FOT - 15-12-2011

On.

SafariVanissa vaihdettiin jo 37570:n ajetun kilometrin jälkeen - tehtaalla oli ilmeisesti jäänyt myös silmälaakerin huolellinen öljyäminen tekemättä :roll:

T,
Jukka

Ps. "Viimeistely" kokoonpanon jälkeen tämäkin kohta on toiminut 140tkm:ä moitteettomasti :wink:

- pikkusaari - 15-12-2011

On TD5 tyyppivika. Mulla ääntely alkoi kun 130.000 mittarissa. Sen jälkeen on kyllä tullut rullattua jo yli 35.000 km eli ei se ihan heti siitä käsiin kuitenkaan sula. Nyt vaan alkaa se ääni pikku hiljaa sylettämään riittävästi.

- castillo - 15-12-2011

80tkm ja onhan tuo hieman äännähdelly 60tkm lukemasta saakka...