Merkkivuosia Rover Ystäville ...

Tämä on  pakina jonka löydät alkuperäisenä
painettuna versiona ”Rover Ystävät” -lehden 1 numerosta. 
Aikajanaan on myös lisätty Rover keulamerkin historia.
Tarkoitus on täydentää uusilla kuvilla ja mahdollisesti lisää tekstiä.
Sen jälkeen alkaa Rangen ja Defenderin mallit.
Suurin onglema on Roverin eri omistajien siirtäminen aikajanaan. 

Vinkkejä saa toki ja mielellään lähettää meille.
Aikajanassa on pieniä epäselvyyksiä ja virheitä vuosien kohdalla, korjataan …

1877 Roverin alkuperä ?
1877 - Rover nimi ja sen alku.

John Kemp Starley, joka myöskin perusti Rover Companyn, aloitti William Suttonin kanssa suunnitella ja tuottaa kaksi ja kolmipyöräisiä polkupyöriä.

John Kemp Starley

William Sutton

Huokeat, Coventryssä tehdyt pyörät kaupattiin ”Starley and Sutton” yhtiönimellä.

Rover nimeä käytettiin ensi kerran erään suositun ”Starley and Sutton” kolmipyöräisen mallin lisänimenä.

Mallinimen ajatuksena oli tuoda mieleen pyörän soveltuvuus vaelteluun ja kuljeskeluun ympäri maaseutua.

Tässä on Rover nimisen tuoteen ensimmäinen tunnus. Merkki oli käytössä vuodesta 1884 aina 1902 asti. 

(Rove tarkoittaa vaeltaa, kuljeskella... jopa harhailla, mitä merkitystä taas ei pitäne soveltaa Rovereihin.)

1885 Rover turvapolkupyörä ? ...
1885 - Rover Safety Bike

Starley esitteli näyttelyssä Lontoossa ”Rover” turvallisuuspyörän, ”Rover Safety Bike” nimellä.

Tämä polkupyörä toi maailman tietoisuuteen polkupyörän sen näköisenä kuin se vielä tänäpäivänä  on.

Pyöriä vietiin samaisena vuonna ympäri maailmaa, Amerikkaan, Australiaan, Afrikkaan ja Euroopan maihin.

1902
1902 - Imperial Rover

Starley kuoli äkilliseen tautiin ollesaan vain 46 vuotta vanha. Yhtiön johtoon nimitettiin Harry Smith jonka johdolla samana vuonna esiteltiin ja pantiin tuotantoon  ensimmäinen konevoimalla liikkuva laite, 2 1/2 hevosvoiman ”Imperial Rover” -moottoripyörä.

1904
1904 - Ensimmäinen Rover automalli..

Rover esitteli ensimmäisen autonsa ja aloitti sen tuotannon vuonna 1904.

Auton oli suunnitellut Lewis. Siinä oli 8 hevosvoimaa ja avonainen kahden hengen kori.

Korit teki Hawkins ja Peake ja koko komeuden hinta oli tuolloin 2 200.

Kuva: Ben Sutherland, Forest Hill, London.

Samana vuonna uudistettiin Rover merkki paremmin auton sopivaksi. Edeltäjä kun oli tarkoitettu polupyörän rungon etupuolelle.

Näin saatiin parempi näkyvyys siihen ja selvemmät tekstit. Tämä merkki oli käytössä vuodesta 1902 aina 1922, siis aika pitkäikäinen merkki. 

1905
1905 - Yhtiö sai uuden nimen ...

Yhtiön nimi muutettiin vuonna 1905
The Rover Company Limited”.

Moottori-pyörien tuotanto lopetettiin. Niitä tehtiin vuodesta 1902 yhteensä 1 250 kpl.

1906
1906 - Uusi nimi virallistettiin ...

Yhtiön uusi nimi virallistettiin ja esiteltiin uusi 6 hevosvoiman Rover, ”100 guinean auto” (guinea, vanha englantilainen kultaraha).

Tuotanto tuolloin oli : 754 autoa ja 15 790 polkupyörää.

1907
Lisää tehoa ...

Hevosvoimat kasvavat: 20 hp Rover voitti Man Saarella RAC:n ”International Tourist Tropy” kilpaipailun, eli TT ajot, kuten niitä on myöhemmin nimitetty.

Tuotanto vuonna 1907 oli:
1 211 autoa ja 
20 100 pyörää.

1911
1911

Moottoripyörät palasivat tuotantoon ja malli oli Greenwoodin suunnittelema erittäin menestyksekäs 3 1/2 hp pyörä. 

Rover 8 hp valmistuksessa ohitettiin 3 000:n raja (valmistus alkoi 1904). 

Owen Clegg suunnitteli ennätysajassa kuuluisaksi tulleen 12 hp nelisylinterisen Roverin. Tämä Rover nosti yhtiön jaloilleen ja auto oli päämallina ensimmäisen maailmansodan puhkeamiseen saakka.

1914 - 1918
WW1 - 1914 - 1918

I maailamansodan aikana Rover tehdas pantiin valmistamaan Maudsley kuormaautoja, Sunbeam alustalle tehtäviä ambulansseja sekä sekalaisia osia Daimler hyökkäysvaunuihin ym.

Rover,in 5-6 hp moottoripyörää käytti mm. Venäjän armeija ensimmäisen maailmansodan aikana. 

1920
1920

Rover esitteli kuuluisaksi tulevan 8 hp mallin jossa oli ilma jäähdyttetty kaksisylinterin moottori.

Vuosina 1920 - 1925 näitä autoja myytiin yli 17 000 kappaletta.

1922 Lyhytaikainen automerkki
1922

Tämä herra oli aika lyhytikäinen heidän autoissa. Syntyi 1922 ja poistettiin 1923.

1923 - 1924
1923 - 1924 - Keulamerkki

Tästä pitää ottaa selvää. Oliko se vain kyse yhden mallin keula merkki?

1924
1924

Moottoripyöristä oli tuotannossa vain yksi malli 2 1/2 hp Lightweight.

Moottori- ja polkupyörä tuotanto lopetettiin.

Sitten vuodesta 1896 oli ehditty valmistaa 426 580 polkupyörää.

1924 - 1929 Rover 9 merkki
1924 - 1929 - Keulamerkki

Roverin keulamerkki vuodesta 1924 - 1929. 

Tässä on taas ilmeisesti Rover 9 mallin keulamerkki. 

1925
1925

Tuotannossa olivat nelisylinteriset 14/45 ja 10/50 mallit sekä 9/20 hp.

RAC, Kuninkaallinen Autoklubi, palkitsi 14/45 mallin ”erinomaisesta suorituskyvystä” Walesin vuoristossa tehtyjen testien (ja nousukyvyn) perusteella.

1925 - 1929
1925 - 1929 - Keulamerkki

Rover keulamerkki vuosille: 1925 - 1929. 

1929 - 1947 Ensimmäinen Viikinki ...
1929 - 1947 - Keulamerkki

Keulamerkki vuosille 1929 - 1947.

Tässä alkaa näkyä tuota tuttua viikinkiaihetta merkissä. 

1930 Rover Meteor
1930

Meteor mallin esittely, 20 hp ja hintaa oli 398 puntaa.

Näitä meni kaupaksi yli tuhat jo vuoden ensipuoliskolla. Rover 2 litre "Light Six” löi nopeudessa kuuluisan Ranskan läpi ajavan ”Blue Train” pikajunan. 

Kilvan pituus oli noin 1200 kilometriä.

1931 Rover "Scarab"
1931

Tehtaalla esiteltiin malli ”Scarab”-ilmajäähdytteinen moottori takana.

Autoja tehtiin vain tusina eikä sitä päästetty markkinoille.

1933
1933

Otettiin tuotantoon vakiovarusteeksi vapaakytkin ja siten vaihtaminen kytkimellä.

Tehdas omaksui politiikakseen valmistaa korkealuokkaisia vaunuja ja niin polkupyöräajat ”penninvenytys” -malleineen olivat lopullisesti ohi.

1934 Uuden mallisto esittely
1934

Tehdas esitteli uuden malliston, nelisylintereiset ”Ten” ja Twelve

sekä kuusisylinteriset ”Fourteen”, ”Sixteen”, ”Speed Fourteen” ja ”Speed Twenty”.

Yhtiön historiassa alkoi uusi menestykäs kausi.

1936
1936

Saarivaltakunnan Ilmailuministeriö kutsui Roverin valmistamaan lentokonemoottoreita.

1940 Autotuotanto keskeytettiin ...
1940

Autotuotanto loppui toisen maailmansodan ajaksi.

Ilmailuministeriön toimeksiannosta Rover oli mukana kehittämässä uudenlaista voimalähdettä, suihkuturbiinia.

Myöhemmin kehitystyö siirtyi Rolls Roycelle jolta vastavuoroisesti Rover otti vastatakseen Meteor hyökkäysvaunujen moottorituotannon.

1945
1945

Sotatarvikkeiden tuotanto loppui sodan loputtua 1945 ja tehdas esitteli vuotta 1946 varten ensimmäisen sodan jälkeisen auton.

Solihullin tuotantolaitokset vuokrattiin valtiolta (Rovereita tehtiin Solihullissa aina kevääseen 1981 saakka).

Tietojen mukaan tulevien mallien alussa oleva P kirjain on viittaaus ”Post War” malleille.  P -alkuisia malleja on P4, P5 ja P6.

P1 ja P2 autojen tyypille ei ole olemassa mitään tarkkaa ja varmaa tietoa mihin malliin ne voivat olla määriteltävissä. Epäilyttävästi kyse on nykyajan ajatuksesta että kaikki automallit saisi P-merkinnän, mutta tutkimuksen mukaan niin ei ole.  Kyse on ilmeisesti englannissa oleva Rover historia kerhon idéa. 

Asiaa tutkitaan.

1946
1946

Ensimmäiset autojen vientierät laivattiin ulkomaille ja kohdemaat olivat silloin Tanska ja Belgia. 

1947 - 1949 Uusittu keulamerkki ...
1947 - 1949 - Keulamerkki

Keulamerkki vuosille 1947 - 1949. 

1948
1948

”Välimalli” P3 esiteltiin.

Tämän P3 korin malleina olivat jo tutut numerot "60” ja ”75".

30.5. 1978 oli myös Land-Rover - Series mallin ensiesittely "Amsterdam Motor Show",n yhteydessä.

Sodanjälkeinen teräspula johti runsaaseen kevytmetallien käyttöön.

Vuoden 1948 kokonaistuotanto oli 3 118 autoa.

1949
1949

 Uusi Rover ”75” esiteltiin syyskuussa.

Autossa, oli täysin uusi ja uudenaikainen kori, tyyppimerkinnältään P4. Kori säilyi tuotannossa tietyin muutoksin aina vuoteen 1964 asti.

1949 - 1959
1949 - 1959 - Keulamerkki

Tämä malli ja muoto säilyi erittän pitkän aikaa autojen keulamerkkinä. 10 vuotta se koristeli melkein kaikisa P4 auton konepellissä.

Kyseinen merkki on  Rover P4 Cyclope -mallista.

1950 Rover JET 1
1950

Maailman ensimmäinen turbiiniauto näki päivänvalon, Rover JET 1.

Kori oli tuttu, P4 katto pois sahattuna. 

Tämä auto kävi esittelykierroksella Suomessakin. Vuoden 1950 tuotanto 3 944 autoa ja 16 085 Land-Roveria.

1952 JET 1 - Nopeusennätys
1952

Rover JET I teki kaasuturbiiniautojen nopeusennätyksen, yli 150 mph.

1955
1955

Tuotantoluvut nousivat yhä, 13 436 autoa ja maailman laajuisen menestyksen saamat Land-Rover 28 882 kappaletta.

1956 Rover JET 3
1956

Turbiiniauton toisen polven tyyppi T3 testikäyttöön.

1957 Uusi Diesel ...
1957

Roverin oma diesel tuli Land-Roveriin bensiinimallin rinnalle.

1958 Rover P5 - 3 Litre ...
1958 - Rover 3 Litre esittely

Uusi ”Rover 3 Litre” malli esiteltiin syyskuussa.

Kori kantoi tehtaalla merkintää P5. Auton äänettömyys ja tilavuus oli omiaan lisäämään Roverin mainetta ”ylemmän luokan” ajoneuvona.

1958 Land Rover Series IIA
1958 - Land Rover Series II A

Series II A julkaisu oli vuonna 1958.

1959 - 1963
1959 - 1963 - Keulamerkki
1961 T4
1961

New Yorkin näyttelyssä oli esillä taas uusi kehitysvaihe turbiiniautoissa, T4.

Auton kori oli itseasiassa tuleva tuotantoon 2000 mallina.

1962 Rover kilapilu ja ralli ura ...
1962

Rover aloitti osallistumiset kansainvälisiin ralleihin ja kilpailuihin.

Pitkissä vaikeissa kilpailuissa, kuten Itä-Afrikan Safariralli, suuret kolmelitraiset selvittivät kestävyydellään itsensä palkinnoille ja joukkuevoittoonkin.

1963
1963

Kaasuturbiiniauto, Rover-BRM; selvitti Le Mansin 24 tunnin ajon keskinopeudella 108 mph.

Koska sylinteritilavuutta ei voitu mitata, kaasuturbiiniautoille perustettiin oma luokkansa.

Syksyllä esiteltiin uusi moderni kori, P6.

Autossa oli uusi 2 litran moottori, omaperäinen etujousitusratkaisu sekä De Dion takajousitus.

Kori oli edelläkävijä ”turva-korien” saralla lujine matkustamoineen ja törmäyksen pehmentävine eturakenteineen. Rover ei asiasta, vaikka olikin pioneeri, tehnyt sellaista mainosrummutusta kuten eräät kilpailevat automerkit päästyään vuosia myöhemmin samoihin ratkaisuihin.

1963 - 1965
1963 - 1965 - Keulamerkki

Tämä merkki sai ensiesittelyn Rover 2000, sarja autoissa ja sen sijainti oli etumaskin keskellä. 

1963
1963 - Rover 2000

Rover P6 mallisarjan esikoinen tuli  maailmalle 9 lokakuuta 1963. 

Auto oli varustettu 2.0 litran suoralla 4 koneella. 

Tätä mallia valmistettiin 1963 - 1967 välillä The Rover Co. Ltd nimissä ja 1967 - 1968 Leyland Motors ja 1968 - 1977 British Leyland nimissä.

Autoja valmistettiin vuosien 1963 - 1977 välillä yhteensä 322,302 autoa.

1964
1964

P4 mallin valmistus loppui.

Tyyppejä ehti olla (hevosvoimien mukaan nimettyjä) tässä korissa lukuisia: 60, 75, 80, 90, 95, 100, 105 ja 110.

Erikoisuutena mainittakoon 105R, jossa oli oma "Roverdrive" erittäin mutkikas hydrauli-, mekaanis-, sähköis-pneumaattinen malli.

P4-nelosia tehtiin kaiken kaikkiaan yli 130 000 autoa.

1965 - 1976
1965 - 1976 - Keulamerkki

Tästä olen pikkasen epävarma sen olemassaolosta. Epäilen että tässä on kysymys vanteen keskiön merkistä.

1967
1967

3 litran moottorin tilalle P5 koriin tuli vaihtoehdoksi alumiininen V-8, Rover 3,5 ltr Saloon ja Coupé.

V-8 esiteltiin myös 2000 Roverin P6 korissa. Mallimerkintä oli Rover 3500 ja auton kevyestä painosta johtuen suorituskyky oli mittava, erityisesti, kun 1971 automaattivaihteen sijaan tuli valinnaisvarusteeksi mekaaninen vaihdelaatikko.

1968 Rover 3500
1968 - Rover 3500

Auto tuli markkinoille huhtikuussa 1968. Autoa valmistettiin aina vuoteen 1977 asti. Auto oli varustettu V8 moottorilla. 

1976 - 1979
1976 - 1979 - Keulamerkki

Tämä on sama juttu kun edellisessä tapauksessa.

1970
1970

Tuli markkinoille uuden tyylinen maastoauto, nelipyörävetoinen, Roverin V-8 moottirilla varustettu ja henkilöautomukavuuden tarjoava Land-Rover.

Range Rover, 2000 sarjan ja  myöhempine malleineen 2000TC, 2200 ja nyt Range Rover, tehtaalla oli tuotannossa todelliset myyntimenestykset muutoin laman merkkejä enteilevässä Englannin  autoteollisuudessa.

1971 Land Rover Series III
1971 - Land Rover Series III julkaistiin

Land Rover Series III julkaistiin markkinoille. 

1972
1972

Roverin P5 kori poistui tuotannosta: sitä oli tehty 3 litran kuusisylinterisenä ja 3.5 litraisena ja kahdeksansylinterisenä V-8, ”Saloon"ina ja madalletulla katolla varustettuna "Coupe"na. 

 

1973 Rover 2200 SC ja TC
1973 - Rover 2200

Auton valmitus vuodet olivat: 1973 - maaliskuuhun 1977.

P6-Rover 2000 TC

Auto sai uuden moottorin joka oli 2.2 litrainen suora nelonen. Moottori varustettiin kahdella SU -merkisellä kaasuttimella jotta saavutettaisiin Californian osavaltion senaikaisen pakokaasu määräyksen. 

Etumaskiksi vaihdettiin muovinen versio, sama kun P6 3500 sarjassa oli. 

1976
1976

Kesällä 1976 esiteltiin uusi Rover 3500 sarja, joka, korvasi P6 koriset mallit.

Auto oli ajan hengen mukaan 5-ovinen ja virtaviivainen. 

Voimanlähde oli tuttu V-8 mutta jousitusjärjestelmä oli edeltäjäänsä yksinkertaisempi, liikenneolot ja vaatimukset olivat 1976 toiset kuin 15 vuotta aiemmin.

Auto, edeltäjänsä 2000 mallin tapaan, valittiin Euroopassa erinäisissä äänestyksissä vuoden autoksi.

1976 - 1986
1976 - Rover SD1

Autoon, joka kantaa tehtaan merkintää SD1, sai valinnaisena 2,3 tai 2,6 litrassa uuden kuusisylinterisen moottorin.

Tuo eroava mallimerkintä johtaa sen suunnitteluvaiheen työnimestä joka on SD 1 "Specialist Division".

1977 Viimeinen P6
1977 - Viimeinen Rover P6

14 vuoden valmistuksen jälkeen viimeine Rover P6 auto pyöri ulos 19 maaliskuuta 1977 tehtaan hallista. Auton rekisterinumero on VVC 700S. 

 

1997
1977 - Freelander malli esiteltiin

Freelander I esiteltiin markkinoille. 

1979 - 1989
1979 - 1989 - Keulamerkki

 

 

 

Keulamerkki vuosimallia 1979 - 1989.

1980
1980

Land-Rover, tuo ikuisen myyntimenestyksen saavuttanyt malli, sai valinnaisesti myös V-8 -moottorilla varustettuna ja Range Roverista tuli myös Turbo-ahdettu rinnakkaismalli.

Samaan ”aikaan Suomessa kehitys on johtanut erinäisiin kokeiluihin petroolikäyttöisten ratkaisujen löytämiseksi.

Maassa maan tavalla.

1981
1981 - Range Rover 4 Door -malli julkaistaan

Range Rover 4 -ovinen malli julkaistiin.

 

14.5.1981 Kerho perustettu ...
1981 - Rover Ystävät kerho perustettu
Rover Ystävät - Logo

Rover Ystävät ry - Rover Fiends Finland perustettiin torstaina 14.05.1981.  

Muutama kuva perustamis kokouksesta.

Oikea reuna: Kimmo Linnavuori ja vieressä  Juha Liukkonen. 

Henkilöt kuvassa on: 1 - Högne Junger, 2 - Kimmo Linnavuori, 3 - Esko ... , 4 - Matti Salmio , 5 - Jukka Vainikainen, 6 - Jyrki Lindeman, 7 - Esa Rauhanen, 8 - Pekka Korvenkontio.

1989 - 2003
1989 - 2003 - Keulamerkki

Tämä uusi merkki sai vain pienen kuvallisen kokotuksen.  

1994
1994 - Range Rover - P38 julkaisu
2003 - 2005
2003 - 2005 - Keulamekki

Nykyinen Rover henkilöauto malleissa käytettävä keulamerkki. Ehkä hiukan liian pelkistety versio.

2001 - 2012
2001 - Range Rover L322 Julkaisu

Range Rover L322 julkaistu. Mallia valmistettiin 2001 - 2012 vuosien välillä.

2005 - 2013
2005 - Range Rover Sport L320
2006 Ford myy Jaguar ja Land Roverin
2006 - Ford myy JLR

Ford päätti myydä Jaguar ja Land Rover  tuotannon Tata Motorsille.  

2011
2011 - Range Rover Evoque
2012
2012 - Range Rover L405 julkaistu

Neljännen sukupolven Range Rover malli 405 esiteltiin Pariisin Autonäyttelyssä 2012.

The fourth generation Range Rover, codenamed L405, was exhibited in September 2012 at the 2012 Paris Motor Show.

2022
2022 - Range Rover L460 julkaistu

Viidennen sukupolven Range Rover. Julkaistu 26. lokakuuta  2021